Veckans bloggtips: Tema feminism

Finns ju en tradition på twitter med tips på fredagar. På min blogg vill jag presentera tips om andra bloggar/webbplatser varje torsdag - i dag är temat feministiskt:


Veckans 3:a : Bortom Linjen . Något så spännande och perfekt för mig som en blogg som följer idrotten med feministiska och samhällskritiska ögon. Här pratar vi om skribenter som verkligen GILLAR idrott och som skriver initierat om olika händelser, utan att slentrianmässigt dömma ut all idrott, vilket tyvärr förekommer ibland.

De själva skriver att de "vill bidra till debatten om jämnlik idrott":
"Vi vill bidra till att fylla det glapp vi upplever finns i sportbevakningen, där ”sociala frågor” och ”värdegrundsfrågor” blir något annat än själva sporten och sportbevakningen. Vi vill koppla samman idrotten med sociala frågor eftersom vi anser att de hänger ihop. Med tanke på att det är så många som fostras inom idrottsrörelsen, där vi vet att alla inte känner sig välkomna tycker vi att det är viktigt att vara en ytterligare röst som lyfter dessa frågor som ofta hamnar i skymundan- med sikte på en mer inkluderande idrottsmiljö.

Bortom Linjen är en partipolitiskt obunden blogg som inte är knuten till någon specifik idrottsförening. Vi är flera som är aktiva i föreningar, här skriver vi som privatpersoner och åsikterna är våga egna."

Väldigt, väldigt många inlägg ligger på bloggen, inte läst hälften ens, men det är bara att gå dit! Ett aktuellt inlägg som jag rekommenderar är följande om FN:s hyckleri - där FN gått ut och uppmanat VM-spelare att ta steget ut ur garderoben och bli förebilder mot homofobin. Problemet? FN har inte en rad i sina egna dokument till stöd för homosexualitet... Läs "FN borde sopa rent framför egen dörr."

 

Veckans 2:a: Unite the fight: En vanlig, hederlig blogg med genomarbetade och ändå opretantiösa inlägg om feminism, men även antirasism och med ett tydligt vänsteranslag. Bloggerskan heter Paula och har inte heller någon aktuell partikoppling, vilket kanske bidrar till att bloggen undviker det bombastiska och "jag vet allt" anslaget? För mig som, handen på hjärtat, inte grävt ner mig i ideologiska begrepp vare sig när det gäller anti-rasism eller feminism tidigare så finns det också en hel del pedagogiska "vad är..." - inlägg.

Hon själv beskriver bloggen & sig själv som att den handlar om
"Intersektionell feminism, antirasism och politik med hjärtat till vänster," och att hon startade med ett twitterkonto med viss inspiration från kontot @vardagssexismen: "Namnet kommer av att det efterfrågades ett konto om rasism liknande twitterkontot vardagssexismen. Hade tid över så tänkte varför inte? Startade upp mitt twitterkonto och ja, resten är historia."

Finns som sagt även här en hel del inlägg, både på twitter och på bloggen, det är bara att göra som jag - börja följa den! Ett aktuellt inlägg s

om jag rekommenderar är ett av de där pedagogiska inläggen jag nämnde ovan. Det är lättläst och tydligt, utan pekpinnar i ett ämne där tonläget ibland blir högre än eftertänksamheten... Läs "Tolkningsföreträde, hur funkar det?"  Är du man missa inte heller "Män: patriarkatets stora förlorare"

Veckans 1:a: RFSU-bloggen är kanske inte det första man tänker på när man ska ut och leta efter intressanta feministiska bloggar. Dock kan även en gammal organisation vara läsvärd. RFSU står stadigt i sin kamp för allas rätt till sin sexualitet och sin kropp. Kretsar förstås mycket kring organisationens arbete, men har även intressanta utblick utanför Sveriges gränser.

Inte minst skriver de mycket kring kampen för kvinnans rätt till sin egen kropp - kampen mot abortmotståndet. Jag minns när läraren på högstadiet ville få igång en diskussion i frågan och hela klassen tittade på läraren med ögon som sa: "vad finns det att diskutera?" Uppenbarligen måste samma kamp vinnas flera gånger. Därför är det aktuella inlägg som jag rekommenderar just ett inlägg om det globala hotet mot rätten till fri abort... Läs "Abortmotståndet i dag: Kyrkan, populism och högervindar"