Skotten i Backa är bara början

"Vi får nu skörda det vi sått sedan 1990-talet. Ett sönderslitet samhälle där klyftorna ökar. Många projekt pågår, men vi
både kan och måste göra mer för att minska klyftorna, både i Backa och i andra delar av staden, skriver Mikael Wallgren (V).
 

I fredags hände det igen. Skottlossning, den här gången mitt på dagen – på en parkering precis vid min balkong. En varm och solig fredagseftermiddag där mina grannar förberedde sig för en trevlig grillning i eftermiddagssolen. Så hände då detta.

 

Klumpen i magen över vetskapen om att mitt område än en gång kommer framställas som Vilda Västern i media kom direkt. Allt det vackra, naturen, det stadsnära läget, de goda kommunikationerna och alla som bor här tillåts hamna i bakgrunden när några få förstör för oss alla.

 

Är det då konstigt att det händer? Här och nu? Nej. Jag är rädd att vi bara sett början. Vi får i dag skörda frukterna av
det vi sått från 1990 talet och framåt. Nedskärningarna, massarbetslösheten och individualismen. Det skapar ett sönderslitet samhälle, ett samhälle där sammanhållningen sätts på undantag. Vem ger våra unga i dag framtidstro? Var har vi politiker som ställer sig upp och lovar full sysselsättning, bra och billiga bostäder och tid att leva? För det är så det är. Polisen kan ingripa när det gått snett och låsa in mördarna, men det är inte polisen som förhindrar att brott begås...."


 

Artikeln är publicerad 27:e maj i Göteborgs Posten. Läs vidare hela debattartikeln på GP:s hemsida: